Barendine Punt is leerkracht van groep 1/2 op basisschool Koningin Beatrix in Ouddorp. Zij doet verslag van het thema ‘Ik stuur je een kaartje’. Dit is haar eerste bericht over dit thema. Janneke Hagenaar werkt als nascholer bij De Activiteit. Janneke reageert op de beschrijvingen van Barendine.
Week 1: De voorbereiding in de vernieuwde HOREB!
De leerkrachten van de groepen 1 & 2 van de “Koningin Beatrix” school in Ouddorp willen graag een gezamenlijk thema in de aanloop naar Kerst. Zodat er vanuit het thema ook naar een gezamenlijke viering met de ouders toegewerkt kan worden. Ze kiezen voor de (kerst)post: “Ik stuur je een kaartje!”
Onze onderbouw bestaat uit een instroomgroep die in het schooljaar 2012-2013 na de herfstvakantie start, twee groepen 1 en twee groepen 2. De voorbereiding voor een thema doen we per leerjaar. Als leerkrachten van de groepen 1 komen we voor de herfstvakantie bij elkaar. En gaan we aan de slag met de vernieuwde HOREB.
We brainstormen over het thema en de inhouden: Wat kunnen we er mee? Vooral: welke spelmogelijkheden zijn er? Door ervaring wijs geworden weten we dat een thema loopt als er iets te spelen is en er rollen te verdelen zijn! We zien mogelijkheden: kaarten & pakketten verkopen en kopen, kaarten schrijven, post sorteren, post bezorgen en kaarten & pakketten ontvangen.
Betekenissen: Voor de kinderen van groep 1A (instroomgroep) verwacht ik dat het thema heel dichtbij is omdat ze op hun 4e verjaardag vast wel een kaart hebben gekregen. En ze hebben ook post van de juf gehad! Een uitnodiging; op welke dag ze voor het eerst naar school mogen. Dus dat levert ongetwijfeld gesprek op!
De bedoelingen: De binnenste cirkel staat centraal bij de start van hun schoolloopbaan: in gesprek durven gaan over het thema (zelfvertrouwen hebben) > je ervaringen delen met anderen (emotioneel vrij zijn) en elkaar leren kennen (nieuwsgierig zijn). Maar ook communiceren & taal en samen spelen & samen werken zijn belangrijke items aan de start.
We vullen het formulier startactiviteiten en de doelwoordenlijst in. Vanuit het HGW traject dat we met de hele school (het hele samenwerkingsverband) volgen hebben we een groepsplan ontwikkeld dat matched met OGO. Per thema vullen we dit groepsplan in voor alle vakgebieden: spel, constructie, gesprek, lees-schrijf & reken-wiskunde. We pakken de observatiemodellen uit HOREB erbij en stellen onze doelen voor de komende periode. Door deze aanpak hebben we als onderbouwteam geleerd niet alleen doelen per activiteit te stellen, maar ook themadoelen en daarmee een rode draad binnen ons thema te creëren.
We zoeken geschikte prentenboeken en informatieboeken uit in de schoolbibliotheek en onze plaatselijke bibliotheek. Ook checken we ons ouderbestand om te kijken welke ouders mogelijk bij Post.NL werken. Helaas die zitten er niet bij. Dan maar een oproep in ons maandelijkse informatiebulletin. Daar komt vast wel een reactie op!
Als laatste gaat er een kaart op de post van de jufs voor alle kinderen van groep 1 & 2: Post voor jou!
Volgende week: de startactiviteiten.
Beste Barendine,
Onze eerste blog week!
Na jullie certificering in mei 2012 rijd ik niet meer regelmatig naar Ouddorp en spreken we elkaar niet meer zo vaak, dat mis ik wel hoor want jullie hebben een mooie onderwijspraktijk. Geen ritjes Ouddorp en ook geen overheerlijke Flakkeese bolussen die bij de bezoekjes horen.
Maar nu houden we op deze manier toch contact. Voor wie ons verhaal gaat volgen is het wel goed vooraf jullie artikel in ZONE te lezen: Zone 3 jaargang 11. “Ontwikkelen: dat doe je samen!” door: Barendine Punt, Coba Klink en Katy Nelis.
Een nieuw thema in de groep. Jullie zijn gezamenlijk gestart met HOREB. Ik heb in jullie werk gezien welke belangrijke plek het instrument heeft ingenomen in het werk. Stap voor stap hebben we het instrument verkent en leren inzetten en verfijnen in het gebruik.
Deze week ben ik op verschillende plaatsen aan de slag gegaan met de vernieuwde HOREB, zowel op school als in de kinderopvang en dan noem ik HOREB als navigatie in het werk. Dat lees ik ook in jouw verhaal. Goed starten, samen starten met je thema is tenslotte het halve werk. Je kunt je onderwijs aanbod kwalitatief goed verzorgen als je duidelijke doelen hebt en steeds goed afstemt met de kinderen en de collega’s. Dat is nauwkeurig navigeren.
Het thema post is een klassieker, maar zoals jullie het inzetten staat het wel weer echt in onze tijd. Het traditionele kaartjes schrijven gaat er een beetje af, we bellen, mailen, twitteren en zo.
De inhoud van het thema verschuift daardoor een beetje naar de pakketten, maar in de december periode zijn we allemaal toch wel weer volop aan het schrijven. Sommige tradities moet je in ere houden vind ik 😉
Je start met de uitnodiging die de kleuters hebben gekregen voor hun komst op school, ook een traditie! En wanneer je verder gaat met de pakketten is er veel te handelen voor de kinderen, volop manipuleren en inzetten van rolgebonden handelingen. Ik ben benieuwd hoe je ontwikkelverhaaltjes van kinderen gaat zien in dit thema. Wil je kijken of je van kinderen foto’s kunt maken of kleine filmpjes op momenten dat er interessante stappen worden gezet. Deze ontwikkelverhaaltjes kun je gebruiken voor het portfolio van de kinderen. Ontwikkelverhaaltjes aan de hand van foto’s helpen om meer continuïteit in de observaties te krijgen. En je bouwt narrativiteit op in de observaties.
Meer kijken, beter kijken, langer kijken naar een kind, zodat je patronen gaat zien in gedrag, handelen en ontwikkelen. Dat verhaal ga je beschrijven bij de foto’s en koppelen aan de cirkel en modellen. Je bent dan heel gericht op de overgangen in de ontwikkeling en die ontwikkeling signalerende gegevens worden zichtbaar op de foto en hoorbaar in het verhaal.
Ik hoor weer van je.
Janneke