Wim van Heteren is leerkracht van groep 8 op basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland. Hij doet verslag van het thema ‘Blowing in the wind’. Dit is zijn negende en laatste bericht over dit thema. Wim beschrijft zijn praktijken ook op zijn eigen website. Janneke Hagenaar werkt als nascholer bij De Activiteit. Janneke reageert op de beschrijvingen van Wim.
Voor de leerlingen breekt het moment suprème aan: de presentatiemiddag voor ouders en andere groepen. Op het moment van dit schrijven realiseer ik me: bij een gelegenheid als deze wil ik als leerkracht de touwtjes graag in handen houden. Achteraf bekeken kun je veel touwtjes wegdoen want de kinderen doen en kunnen zo ongelooflijk veel zelf. Toch blijft een coachende houding een must, ook tijdens de presentatie. Ik schreef de vorige keer al dat een aantal leerlingen zelfstandiger door het onderzoek gingen, dat merkte ik ook weer bij de presentatie: geen afwachtende houding maar actie ondernemen. Blijkbaar voelde deze leerlingen zich vrij genoeg om te communiceren met ouders, leerlingen, juffrouws en meesters die zij minder of niet kennen. Anderzijds merkte ik ook leerlingen die op dat punt wel weer de aandacht moeten krijgen. Om een impressie te krijgen van de middag verwijs ik naar de link aan de rechterkant van de website. A.s. vrijdag komt de wethouder debateren met de groep over groene energie.
Voor mij heeft het thema “blowing in the wind” weer veel opgeleverd. Toegeven: ik heb in het begin wel wat moeten zoeken. Met name het inpassen in een sociaal-culturele context vond ik lastig. Maar als ik nu zie hoe kinderen meer kennis en vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen binnen die context, dan is er weer een slag geleverd.
Op woensdag 16 maart sta ik deze keer niet voor de groep maar ben ik op tijd vertrokken richting Ede: OGO-conferentie 2011. Complimenten voor de invulling van deze dag en ook het kiezen voor deze locatie. Wat bij mij domineert is het enorme enthousiasme van leerkrachten die OGO een warm hart toedragen. Iedere OGO-leerkracht kan bijtanken op deze dag. Tegelijkertijd vraag ik me af: waar zijn al de scholen die aangeven volgens de principes van OGO te willen werken? Jammer dat scholen deze kans voorbij laten gaan. Een compliment aan de OGO-academie, De Activiteit en alle mensen die hieraan hebben meegewerkt. Professioneel!
Met collega Jaco neem ik op donderdag de evaluatie voor de leerlingen door. Hij gaat vanmiddag evalueren met de groep en gebruikt daarbij de nieuwe brochure “Evalueren met kinderen”. In de loop van de volgende week plaats ik een aantal reacties op de site. Zelf neem ik met collega Pauline uit groep 8B het thema door en bespreken we de verbeterpunten. (Fase 3) Ook de investeringslijsten uit HOREB vul ik in en ik maak een start met de brainstormronde voor het nieuwe thema.
En zo is het niet alleen een afronding van dit thema maar ook voor het plaatsen van mijn bevindingen op de site van de OGO- Academie. Op mijn eigen site ga ik door. Ik voelde me vereerd om samen met Janneke Hagenaar hieraan een bijdrage te mogen leveren. Ik wil haar hartelijk bedanken voor de samenwerking en daarnaast ook Remy Wilshaus van de Hogeschool Amsterdam die voor deze opzet gezorgd heeft.